This is some text inside of a div block.

Når den pelagiske flåten skal levere fangstene sine til Grøntvedt Pelagic AS på Ørlandet, må de melde fra 24 timer før ankomst. Hvis ikke får de et gebyr på 1000 kroner. Meningsløst mener Fiskebåt.

Flere av Fiskebåt sine medlemsfartøy har blitt ilagt tilleggsgebyr for manglende forhåndsmelding ved anløp i Uthaug havneanlegg i Ørland kommune.

Eget meldingsregime

Kommunen har opprettet et eget meldingsregime på siden av de offisielle meldingskanalene som benyttes av skipstrafikken. Den havgående fiskeflåten opererer langs hele norskekysten, og må forholde seg til et stort antall havnereglement, samt en rekke rapporteringsforpliktelser til sentrale myndigheter.

- Så langt vi er kjent med er Ørland kommune alene om å oppstille særskilt meldeplikt for fartøy som er pålagt å rapportere gjennom Safe Sea Net Norway (SSNN). Praksisen bidrar til å undergrave hovedhensikten med SSNN, som er å redusere rapporteringsbyrden for brukerne. Det er også egnet til å skape forvirring at havneregulativets pkt. 1.1 henviser til forskrift 2015 nr. 1790 om fartøys meldeplikter etter havne- og farvannsloven, som igjen presiserer at ankomstmeldinger fra større fartøy skal sendes elektronisk via SSNN, skriver Fiskebåt i et brev til havnesjefen i Ørland.

Merkelig begrunnelse

Fiskebåt er kjent med at ordningen har vært begrunnet med at den er nødvendig for å foreta effektiv beregning og fakturering av kaivederlag.

- Det er imidlertid vanskelig å forstå at dette kan være en holdbar begrunnelse for å pålegge flåten en slik byrde. Opplysninger om skipstrafikken er tilgjengelig for kommunen gjennom SSNN og en rekke andre kanaler, og informasjon om eierforhold kan enkelt fremskaffes via Skipsregistret. Når andre kommunale havnevesen klarer å løse dette burde det være en overkommelig oppgave også for Ørland kommune, skriver Fiskebåt i brevet.

Kan gå ut over kvaliteten på fisken

I brevet blir det også vist til at plikten med forhåndsmelde anløp med 24 timers varsel fremstår også dårlig tilpasset fiskeflåtens driftsmønster, og da særlig for den pelagiske flåten som ofte anløper Uthaug havneanlegg for leveranser til Grøntvedt Pelagic AS. Fartøyene er avhengig av å levere fangstene så tidlig som mulig for å sikre god kvalitet.

Nyheter