- Særnorske avgifter vil svekke konkurransevna for norsk fiskerinæring, noko som er uheldig for aktiviteten, spesielt i fiskeri med svak lønsemd. Det seier Audun Maråk i Fiskebåt. Han viser også til dei negative konsekvensane som forslaget vil ha for norsk beredskap.
Regjeringa foreslår i sitt forslag til statsbudsjett å innføre CO2-avgift på fiske i fjerne farvatn med 25 prosent av full sats. I tillegg er det foreslått å innføre CO2-avgift på utanriks sjøfart. Begge dele vil få negative følgjer for fiskeflåten, og då særleg for rekefisket lengst mot nord som er svært konkurranseutsett.
- Stortinget har tidlegare vore opptatt av å auke aktiviteten i rekefisket Barentshavet og Arktis. Dette er ein ressurs som ikkje er fullt ut utnytta. I tillegg sikrar det at norske interesser er til stades i nordområda, som er viktig tryggingspolitisk, og gir legitimitet til norsk råderett langt mot nord. No går regjeringa motsett veg, seier Maråk.
Han viser også til at fisk er klimavenleg mat med lave CO2-utslepp, og ein må sjå på totalen når det gjeld utslepp av klimagassar. Regjeringa sitt forslag vil innebere auka norske utslepp, fordi ein ikkje lenger kan bunkre avgiftsfritt ved norske bunkersanlegg.
- Norsk fiskeri opererer i ein internasjonal marknad, og det er difor viktig at avgiftssystemet er harmonisert med dei vi konkurrerer med. Endringane som regjeringa no foreslår i forhold til CO2-avgifter, vil svekke konkurranseevna vår, seier Maråk.
Han viser til at særnorske avgifter vil føre til at fiskeriaktiviteten blir redusert. Og at Norge blir mindre til stades i nordområda.
- Forslaget har også andre svært negative konsekvensar om det blir vedtatt. Flåten blir tvunge til å auke bunkringane i utanlandske hamner eller utafor 12 mila. Dette vil neste omgang redusere talet på bunkringsstasjonar langs norskekysten og svekke norsk beredskap ytterlegare, seier Maråk.
Les også;
Statsbudsjettet: Regjeringen øker CO2-kompensasjonen
Her følger en oversikt over de mest relevante avgiftene i statsbudsjettet for 2025.
CO2-avgifta
Regjeringa foreslår et nytt kraftig hopp i CO2-avgiften fra kr 3.17 pr liter til kr 3,79 pr liter. Dette utgjør en økning på 62 øre pr liter.
Det foreslås også at fiskeflåten skal betale avgift for drivstoff som blir brukt for fiske og fangst i fjerne farvatn. Satsen er foreslått sett til 25 prosent av det generelle nivået for utslipp under innsatsfordelinga.
Kompensasjonsordningen for fiskeflåten for CO2-avgiften
Regjeringa foreslår å øke bevilgningen til kompensasjonsordningen for fiskeflåten med 153,6 millioner kroner, til totalt 500,4 millioner kroner. Dette gjelder bevilgningen til ordningen for 2024 (årets ordning). Fiskebåt er glad for at regjeringen har kommet Fiskebåt og fiskerinæringen i møtet på dette punktet, selv om det ikke innebærer en full kompensasjon. Bevilgningen skal derimot gjennom i Stortinget, og man har opplevd tidligere at beløpet er blitt redusert i budsjettforhandlingene.
Kontrollavgift
Regjeringen foreslår å videreføre kontrollavgiften på 0,22 prosent.
Avgift på viltlevende marine ressurser
Regjeringen foreslår å videreføre en avgift på viltlevende marine ressurser på 0,42 prosent av førstehåndsverdien i 2025. Denne avgiften ble innført i tilknytning til behandlingen av den første Kvotemeldingen, og som erstatning for en statlig kvotebank.
Produktavgiften
Produktavgiften foreslås videreført på samme nivå som i andre halvår 2024, på 2,0 prosent.
Andre avgifter
Fiskeriforskningsavgiften videreføres på 1,35 prosent, og vi legger til grunn at også forskningsavgiften og eksportavgiften videreføres på dagens nivå. Når det gjelder NOx-avgiften foreslås regjeringen at den prisjusteres fra årets avgift på kr 25,59 til 26,36 pr kg NOx.