This is some text inside of a div block.

Regjeringen øker kompensasjonen for CO2-avgiftene med 153,6 millioner kroner i forslaget til statsbudsjett. - Veldig bra at dette kommer, sier Jan Ivar Maråk i Fiskebåt.

Jan Ivar Maråk, ass.dir. i Fiskebåt, sier det er positivt at regjeringen nå følger opp slik at det blir en mer rettferdig samstilling med andre land.

- Nå er det viktig at det blir en forskrift som er treffsikker, slik at den stimulerer til grønne tiltak, sier Maråk.

Jan Ivar Maråk, assisterende direktør i Fiskebåt. Foto: Odd Kristian Dahle.

CO2-avgiften har som hensikt å få flere over på grønne alternativer. Utfordringen er at det ikke er så mange alternativ til diesel for store deler av fiskeflåten.

- Når de alternativene ikke er på plass, kan vi ikke dytte næringen over ende, fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) til NTB.

I forslaget til statsbudsjett, som kommer mandag, setter regjeringen av 500,4 millioner kroner til CO2-kompensasjonsordningen for fiske i nære farvann. Det er en økning på 153,6 millioner kroner, skriver NTB.

Mangler teknologi

Fiskebåt har jobbet lenge og intenst for å få avgiftssystemet på bedre veg, som vil føre til reduserte utslipp, og ikke bare økte kostnader for flåten.

Regjeringen har gradvis økt CO2-avgiftene på drivstoff, og målet er å bidra til grønn omstilling. Men fiskeriministeren sier at det er for tidlig for næringen å gå over til lavutslippsfartøy nå.

– Det finnes ikke teknologi som er moden eller tilgjengelig. Og vi har heller ikke ladeinfrastruktur på plass langs kysten. Derfor må vi gjøre tiltak som sikrer lønnsomhet og holder i gang aktiviteten i kystsamfunnene, våre, sier hun.

Krevende periode

Fiskerinæringen er inne i en krevende periode, med lavere kvoter på torsk, sei, hyse og sild. I tillegg har utgiftene økt kraftig.

- Det som kommer i budsjettforslaget på mandag er ikke en full kompensasjon, men det er et stort steg i riktig retning. Vi er glade for at politikerne har kommet oss i møte på dette punktet, sier Maråk.

Nyheter