Fiskebåt signerte i dag på avtale om maritimt klimapartnerskap. Avtalen er mellom regjeringen og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen.
Med denne avtalen ønsker regjeringen å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap).
Det har vært forhandlet om avtalen i to år, og Jan Ivar Maråk i Fiskebåt har vært leder for fiskerinæringens forhandlingsutvalg. Norge leder an i den grønne omstillingen til havs, men utviklingen er fortsatt i en tidlig fase. Gjennom klimapartnerskapet vil Norge sette opp farten for omstilling ytterligere.
- Hele næringen skal omstilles. Derfor trenger vi alle gode krefter, både private og offentlige, og både arbeidsgivere og arbeidstakere. Vi har fått med oss store deler av de to næringene, og det er fint å se at vi kan enes om den ambisjonen vi har lagt til grunn – å halvere klimagassutslippene fra innenriks sjøfart og fiske, sier fisker- og havministeren.
Skal kutte 50 prosent innen 2030
Klimapartnerskapet skal jobbe for ambisjonen om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005-nivå. Det er næringslivet som kjenner hvor skoen trykker, og offentlig-privat samarbeid i den grønne omstillingen er sentralt for å lykkes.
Dette er den andre klimapartnerskapsavtalen regjeringen inngår med næringen. Tidligere i år kom det på plass en avtale med byggenæringen.
Her finner du avtalen: Maritimt klimapartnerskap
Fakta: Maritimt klimapartnerskap
- Maritimt klimapartnerskap inngås mellom staten ved Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet på den ene siden og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen på den andre.
- Følgende organisasjoner har signert maritimt klimapartnerskap:
- LO, Unio, Norges Rederiforbund, NHO, Norges Fiskarlag, Fiskebåt, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffissersforbund, Sjømat Norge, Norsk Industri, NHO Sjøfart, Fellesforbundet, Det norske maskinistforbund
- Klimapartnerskap mellom stat og næringsliv er omtalt i Hurdalsplattformen. Det er ment å være en arena for å drøfte hvordan næringslivet kan realisere utslippskutt og annen grønn omstilling i større grad enn i dag, og hvordan regjeringen kan legge til rette for at omstillingen går raskere.
- Rammene for klimapartnerskapsavtaler ble formalisert i en intensjonsavtale mellom regjeringen og sentrale organisasjoner fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i januar i år. Intensjonsavtalen legger føringer for prosess og legger til grunn felles prinsipper for alle partnerskapsavtalene.
- Regjeringen har invitert de tre første næringene til dialog om å inngå klimapartnerskapsavtaler. De tre næringene er prosessindustrien, maritim næring, og bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.