-Tenk kvalitet i alle ledd. Det vil sikre og forsterke den allerede sterke markedsposisjonen for norsk sjømat i Spania. Det sier sjømatutsending Tore Holvik.
Tekst og foto: Jan-Erik Indrestrand/Norges Fiskarlag
Denne uken har medarbeidere fra organisasjonene i næringen besøkt Spania for å se og lære mer om dette viktige markedet for norsk sjømat.
Spania er STORT
Siden i fjor høst har Tore Holvik arbeidet med å øke verdien av norsk sjømat i Spania. Han sier Norge har en veldig sterk posisjon i det spanske markedet og at det beste alle som tar i – og arbeider med norsk sjømat kan gjøre, er å tilrettelegge for at kvaliteten blir så god som mulig helt frem til forbruker.
-Norge er en høyt skattet merkevare i Spania. Vi har arbeidet målrettet i mange år med nettopp dette markedet og norsk fisk og skalldyr er ensbetydende med kvalitet. Det må vi jobbe for å opprettholde, sier Holvik.
Gigantmarked
Holvik er delaktig i at 65 journalister, influensere og andre mediefolk denne uka har takket ja til å delta når han sammen med den norske ambassadøren inviterer på grillparty for å promotere norsk laks og torsk som grillmat for sjømatelskende spanjoler.
Mer om det senere.
Plankart over Mercamadrid. Du ser fiskehallen markert som en blå strek rett over hodet til vår lokale omviser på området. Dag Sørli får sammen med resten av gruppen litt info før avgang til hallen.
For – natt til onsdag var han tilrettelegger da representantene for norsk sjømatnæring var på besøk på et av verdens største fiskemarkeder; Mercamadrid. Bare fiskemarkedet i Tokyo er større.
Fiskemarkedet lå tidligere i sentrum, men har bokstavelig talt vokst seg stor på det nye området rett sør for hovedstaden.
I tillegg til fisk, omsettes også kjøtt, frukt og grønnsaker på det gigantiske området. Det er strengt vakthold på det lukkede området og svært begrenset adgang for andre enn de mange tusen som arbeider der.
Døgnet rundt er det aktivitet i den enorme fiskehallen, der en jevn strøm av paller og traller med fisk i alle fasonger og størrelser både dras og suser forbi morgentrøtte nordmenn.
Frem mot klokken 5 tar aktiviteten seg opp og alt fra restauranter og enkeltaktører til de store matkjedene bruker Mercamadrid for å sikre et bredt utvalg til sine kunder.
Mellom 800 og 900 ulike selskaper er involvert i salgsleddet i sjømathandelen ved Mercamadrid, der det arbeider drøyt 8 000 mennesker. Sjømatmarkedet er likevel en relativt liten del av det drøyt to kvadratkilometer store matmarkedet utenfor den spanske hovedstaden.
Mer enn 300 arter er tilgjengelig, og matvaresikkerhet ivaretas av et eget korps på ti kontrollører. Her er to av dem (bildet over) i samtale med Tore Holvik og Dag Sørli, begge fra Sjømatrådet.
Den norske gruppen onsdag morgen denne uka. De ni i orange besøksvester på bildet er fra Råfisklaget, Sildelaget, Fiskarlaget, Fiskebåt, Pelagisk forening og Sjømatrådet. Også Sjømat Norge deltar under besøket i Spania.
Nedgang i konsum
Tore Holvik forteller at spanjolene, til liks med oss nordmenn, spiser mindre sjømat i det daglige kostholdet. Likevel omsettes det om lag to millioner tonn sjømat i året til de drøyt 48 millioner innbyggerne.
Så kan det nevnes at vi i Norge tar på land rundt 2,5 millioner tonn villfanget sjømat i året. Norsk totalvolum av villfanget sjømat og spansk forbruk er dermed omtrent like stort.
-Det setter Mercamadrid-markedet i perspektiv. 480 000 tonn sjømat omsettes alene via Mercamadrid, og mye går til de 12 millionene som bor i nærområdet rundt hovedstaden.
Norge selger!
Den spesielle trenden i Spania er at sjømat fra Norge IKKE har nedgang. Både laks og torsk har økt omsetning.
Tore Holvik mener dette nesten er å karakterisere som oppsiktsvekkende.
-Ja, det er helt unikt at vi som eksportør har en så høy stjerne i Spania. Produkter fra Norge er regnet som de beste og mest bærekraftige sjømatproduktene som er å få. Dette er en verdifull kapital å ivareta, sier han.
- I 2023 eksporterte Norge for 8,8 milliarder til landet. Laks er klart størst med en verdi på 7,9 milliarder, mens torsk har en verdi på 420 millioner.
ALLE var der
Norges ambassadør til Spania Nils Haugstveit var torsdag vert for et svært godt besøkt arrangement, der hele den spanske hovedstadspressen deltok.
-Det er en viktig del av vår jobb i utlandet å fremme norske interesser. Dette er noe av det hyggeligste jeg gjør, sier ambassadøren.
-Det er enkelt å representere et produkt som er så ettertraktet. Spanjolene verdsetter norsk sjømat i en grad vi kanskje ikke selv forstår godt nok, sier Nils Haugstveit.
Kjendiskokk Iñigo Urrechu og toppinfluenser Paula Monreal hadde 100 prosent oppmerksomhet da de kokkelerte for spansk presse torsdag ettermiddag i hagen hos den norske ambassadøren i Madrid.
-Sjømatutsending Tore Holvik sier Sjømatrådet gjennom denne typen arrangementer når tungt ut i det viktige spanske markedet.
-Dette er en unik arena og et viktig vindu for å vise frem norske råvarer og Norge som leverandør av topp kvalitet sjømat, sier han.
Han sier Sjømatrådet har flere årlige reklamekampanjer for å opprettholde Norges posisjon i markedet.
-Samtidig er det nødvendig å være både kreativ og innovativ for å nå ut, sier han.
Vår ambassadør har også fått en pris av bransjen for sin medvirkning i å synliggjøre norsk sjømat i Spania.
Spanske medier er ikke tunge å be når det inviteres til Marbacoa. Ordet er Sjømatrådets kreative grep for å koble hav og grilling.
-Spanjolene elsker å grille og vi jobber for at torsk og laks skal være naturlige sommervalg.
Hagen ved den norske ambassaden er en perfekt ramme for Marbacoa og sammen med en velkjent grillkokk og en mat-influenser ble det et vellykket arrangement, som også gruppen fra sjømatnæringen fikk være med på.
Viktig å erfare selv
Informasjonsleder Jan-Erik Indrestrand i Fiskarlaget sier besøket til Spania og Madrid har gitt mye nyttig innsikt.
-Spanjolene omfavner norsk sjømat. Det er flott å komme ut og se og høre hvordan sjømatrådet arbeider for norsk sjømat i utlandet og at norsk sjømat verdsettes så høyt.
-Det ble også godt mottatt av de spanske mediefolkene at både ambassadøren og sjømatutsendingen er så genuint stolte av å representere Norge og vår næring. Tore Holvik høstet gromgod latter da han i sin velkomst påpekte at Norge har dårlig klima for mennesker og verdens beste klima for fisken.
-Norsk sjømat oppfattes som sunn mat, bærekraftig mat og som uttrykk for mat av god kvalitet. Dette kommer ikke av seg selv. Det er derfor viktig å fremsnakke at vi bruker både kløkt, kunnskap og erfaring i å sørge for at fisk og skalldyr holder samme høye kvalitet fra høsting til det serveres. Dersom alle gjør sin del i denne verdikjeden kan vi opprettholde og videreutvikle det gode omdømmet vårt videre i Spania, slik også Tore Holvik påpeker, avslutter Jan-Erik Indrestrand.
De jobber alle med sjømat og har torsdag deltatt under Sjømatrådets grillpromotering Marbacoa i Madrid; f.v. informasjonsleder Jan-Erik Indrestrand i Fiskarlaget, ambassadør Nils Haugstveit, daglig leder Janita Arhaug i Sør-Norges-Fiskarlag og sjømatutsending Tore Holvik.
Appendix: Besøkte også Lerøy
Den norske gruppen besøkte også Lerøys anlegg sør for hovedstaden og møtte Antonio Diaz (bildet) som er administrerende direktør for Lerøys virksomhet i Spania.
Konsernet har en rekke anlegg i landet, samt i Portugal som tilrettelegger både rød og hvit fisk for markedet.
Gruppen fikk en omfattende presentasjon av konsernets spansk/portugisiske virksomhet, og omvisning på anlegget rett utenfor Madrid. I hovedsak er det laks som går gjennom dette anlegget.
Lerøy forventer i år å øke antall ansatte fra 500 til 600 og økt omsetning på flere hundre millioner fra i fjor til nærmere 1,5 milliarder kroner i 2024.
Lerøy har leveringsavtale til Mercadona som er landets største supermarkedkjede med 102 000 ansatte.