This is some text inside of a div block.

2022 har så langt vært et turbulent år som blant annet har ført til rekordhøye drivstoffpriser. Dette har blant gitt fiskerinæringen noen nye utfordringer. Fiskebåt foreslår derfor, i et brev til Finansdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet, noen tiltak som kan bedre situasjonen. Innspillene er tidligere også presentert for statssekretærene i de respektive departementene, Geir Indrefjord og Vidar Ulriksen.

Forslagene vil i tillegg til å bedre likviditeten til næringen, også være med å stimulere til grønn omstilling.

 

Her er forslagene;

  • Styrke kompensasjonsordningen for fiskeflåten
  • Flere fartøygrupper i kompensasjonsordningen
  • Forskuttering av CO2-avgiftkompensasjonen
  • Bunkre uten grunnavgift på mineralolje
  • Endre definisjonen for fiske på fjerne farvann
  • Beregning av CO2-avgiftspliktig fart 

 

- Med unntak av forslaget om økt bevilgning til kompensasjonsordningen for CO2-avgift har forslagene små økonomiske konsekvenser for staten, sier assisterende direktør i Fiskebåt, Jan Ivar Maråk.

 

Økning i CO2-avgiften

Fiskeflåten fikk økt avgiftsbelastningen med rundt 130 millioner kroner i 2022 som følge av økningen i CO2-avgiften fra kr 1,58 pr liter til kr 2,05. Økningen ble delvis kompensert gjennom økningen i bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgift i fiskeflåten med 50 mill. kroner. Regjeringen og stortinget har gått inn for at de ulike næringene skal kompenseres for økte CO2-avgifter gjennom lette i andre skatter og avgifter.

- Fiskebåt mener at det mest målrettede tiltaket for fiskeflåten er gjennom en ytterligere styrking av kompensasjonsordningen. Vi mener derfor at regjeringen i tilknytning til revidert nasjonalbudsjett bør foreslå å øke bevilgningen til kompensasjonsordningen for fiskeflåten med 80 mill. kroner i 2022, slik at avgiftsøkningen i 2022 kompenseres fullt ut, sier Maråk.

Han viser til at kompensasjonsordningen for CO2-avgift i fiskeflåten er det mest målrettede tiltaket for å akselerere det grønne skiftet i fiskeflåten. 

- Det er positivt at regjeringen har vedtatt at fangster som er fisket med avgiftsfri bunkers ikke lenger skal være med i beregningsgrunnlaget for kompensasjonen, i samsvar med vårt forslag. Det var viktig for å styrke legitimitet og tilliten til ordningen, men samtidig bør det gjøres flere endringer for å styrke effekten av ordningen, sier Maråk.

Regjeringen legger fram sitt forslag for stortinget 12. mai

 

Her kan du lese hele brevet med Fiskebåt sine innspill til regjeringen.

Nyheter
No items found.