Med virkning fra 13. desember kl. 06.00 iverksatte Det norske maskinistforbund streik blant organiserte mannskaper på fartøy tilknyttet tariffavtalen for havfiskeflåten. Streiken omfattet i første omgang maskinister på to torsketrålere, men fra 27. desember opptrappes streiken på ytterligere tre ringnotfartøy.
Tidligere i høst avholdt Fiskebåt felles tarifforhandlinger med Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund. Det ble da enighet om et oppgjør med de to førstnevnte organisasjonene, mens Maskinistforbundet tok brudd og varslet arbeidskonflikt. Etter initiativ fra Fiskebåt ble det avholdt en ny forhandlingsrunde senere, men heller ikke her ble det enighet. Partene møtte deretter for Riksmekleren som til slutt la frem et løsningsforslag. Fiskebåt aksepterte Riksmeklerens forslag, men Maskinistforbundet forkastet det. Konflikten var dermed et faktum.
Riksmeklerens forslag
Riksmeklerens forslag innebærer blant annet at maskinoffiserene ville fått økt landhyrene med 10%. Det er samme økning som ble avtalt med de to andre forbundene. Det er likevel maskinoffiserene som kommer best ut med et slikt tillegg ettersom de har høyere landhyrer enn øvrige mannskap og fordi at det først og fremst er maskinistene som arbeider om bord når skipet ikke er i drift. Skissen ville derfor sikret maskinistene et godt oppgjør.
Havfiskeflåten lønnsledende
Det er svært beklagelig at Maskinistforbundet forkastet løsningen og står fast på kravet om et generelt tillegg på alle faste kronesatser i tariffen. På spørsmål om hvorfor de velger å ta konflikt konstaterer vi at de viser til at det kun er gitt tre generelle tillegg i løpet av de siste ti årene. Det er riktig, men det er ikke dekning for å hevde at maskinoffiserene har sakket akterut lønnsmessig. Maskinoffiserene har til liks med det øvrige mannskapet i havfiskeflåten hatt en svært god lønnsutvikling de senere årene, og vi er overrasket over at de velger å ta konflikt på en hyreøkning i en tid hvor lønnsnivået aldri har vært høyere.
Maskinistene gjør en svært viktig jobb, og det er helt på sin plass at ansvaret og kompetansen som ligger til disse stillingene premieres. Det sikrer imidlertid tariffavtalen allerede. Maskinistene i havfiskeflåten er lønnsledende sammenlignet med annen norsk skipsfart. Lønnsrelasjonene om bord på fartøyene i havfiskeflåten er også i maskinistenes favør. På torsketrålerne har maskinistene faste lottprosenter som er høyere enn fiskerne, og markeringsbestemmelser som sikrer lik avlønning som overstyrmann. Også på ringnot og pelagisk trål får maskinoffiserene høyere lott etter seks års ansiennitet, og hyresatsene er jevnt over høyere enn for alle andre om bord.
Lønna kommer fra havet
Lønna kommer fra fiske og da må båtene til havs. Konflikten som har oppstått skaper bare tapere og ingen vinnere. Maskinistforbundet og deres medlemmer bør spørre seg om det virkelig er verdt å ta konflikt i en situasjon hvor maskinoffiserene har vært blant lønnsvinnerne.