This is some text inside of a div block.

Regjeringen inngikk tidligere i år en intensjonsavtale om klimapartnerskap med en rekke tariff- og næringsorganisasjoner. Fiskeflåten ble ikke invitert med i prosessen, til tross for at Fiskebåt tidligere har tatt til orde for en klimaavtale mellom staten og fiskerinæringen.

Fiskebåt mener det er behov for en lignende klimapartnerskapsavtale mellom staten og fiskerinæringen, og har derfor nå tatt kontakt med Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet med forespørsel om at ikke ordningen også bør omfatte fiskeflåten.

- Fiskeflåten står overfor store utfordringer for å redusere klimagassutslippene, og det er viktig å oppnå dette uten at det går på bekostning av målsettingen om å høste av bærekraftige fiskebestander for å dekke et økende behov for klimavennlig protein fra havet. Skal vi lykkes med dette er det nødvendig med et nært samarbeid mellom myndighetene og næringen, skriver Fiskebåt i et brev til de to departementene.

Regjeringen inngikk tidligere i år en intensjonsavtale om kliimapartnerskap med blant annet Kystrederiene og Norges Rederiforbund.

Særnorske CO2-avgifter

Fiskebåt mener blant annet at det er behov for å diskutere hvilke virkemidler som er mest effektive for å redusere klimagassutslippene i fiskeflåten, og reiser blant annet spørsmål rundt om dagens klimastrategi med sterkt økende særnorske CO2- avgifter, kombinert med en begrenset kompensasjonsordning er bærekraftig i forhold til konkurransesituasjonen fiskeflåten står overfor. Og videre om et varslet innblandingskrav av biodrivstoff i sjøfart og fiske på toppen av dette er fornuftig i dagens situasjon, eller om da risikerer en eskalerende utvikling der fiskefartøyene bunkrer i utlandet eller fra bunkersbåter til havs.

- I tilknytning til en klimapartnerskapsavtale vil det også være naturlig å vurdere dagens kvotesystem og fiskeripolitiske målsettinger i lys av ambisjonene om reduksjon i klimagassutslippene. Det er et faktum at mange av dagens virkemidler i fiskeripolitikken har konsekvenser for klimagassutslippene i fiskeflåten. Det vil være nødvendig med en dialog om betydningen av disse virkemidlene opp mot klimapolitiske ambisjoner, skriver Fiskebåt i brevet.

Ønsket om et klimapartnerskap mellom fiskerinæringen og norske myndigheter for å redusere klimagassutslippene ble også omtalt på årsmøtet til Fiskebåt tidligere i februar.

I vedtaket fra årsmøtet står det blant annet;

«Fiskerinæringen står foran store utfordringer. Usikre og fallende kvoteutsikter for flere av våre viktigste fiskebestander, kostnadsøkning og redusert kjøpekraft i viktige markeder gir større usikkerhet. Samtidig står fiskeflåten overfor store utfordringer knyttet til det grønne skiftet, og det finnes fortsatt ingen enkle løsninger på disse utfordringene. Det er likevel viktig å understreke at sjømat er svært klimavennlig, og målsetningen for fiskerinæringen må derfor være å redusere klimagassutslippene uten at man reduserer produksjonen av sjømat.

Fiskebåt mener det er nødvendig med et nært samarbeid mellom næringen og myndighetene for å lykkes med det grønne skiftet i fiskerinæringen. Fiskebåt har tidligere tatt initiativ til en partnerskapsavtale om klimareduserende tiltak for fiskeflåten, og vil oppfordre Nærings- og fiskeridepartementet om å følge opp dette. Det vises i denne forbindelse til at regjeringen nylig har inngått partnerskapsavtaler med andre skipsfartsnæringer.»

Les også;
Fiskebåt ønsker klimaavtale om utslippskutt

Nyheter
No items found.