- Tallenes tale er klar, den minste kystflåten med faktisk lengde under 15 meter har overfisket sin andel av kystflåtens makrellkvote over år, også i 2024. Dette må de dekke inn, skriver avdelingsleder Espen Jacobsen i dette innlegget.
Av statistikk fra Fiskeridirektoratet har flåten under 15 meter i perioden 2019 – 2024 fisket 43 % av kystflåtens makrellkvoter, til tross for at den rettmessige kvoteandelen til disse fartøyene kun utgjør 36 %. Altså er overfiske over år på 7 %, jf. statistikk fra Fiskeridirektoratet som fremgår av tabell under:
Man kan stille seg spørsmål hvordan dette har vært mulig, svaret er at den minste kystflåten med faktisk lengde under 15 meter de siste årene har fått svært gode driftsordninger i kombinasjon med høyt overregulerte kvoter. Dette har ført til en enorm vekst i fangstkapasitet, en fangstkapasitet som har vært langt større enn gruppens kvotegrunnlag skulle tilsi. I tillegg til dette, har ikke Fiskeridirektoratet evnet å levere korrekt kvoteinformasjon, ei heller oppfylt sitt ansvar når enkelte fartøygrupper overfisker sine kvoter.
Fiskebåt har over lengre tid advart mot at en økende fangstkapasitet, sammenholdt med for høye overregulerte kvoter ville medføre overfiske blant denne delen av flåten. Vi har foreslått at overregulerte kvoter måtte reduseres, uten at det er tatt til følge hverken i Fiskarlaget eller i Fiskeridirektoratet. Resultatet ser vi svart på hvitt.
Løsningen er åpenbar! Norges Fiskarlag sitt fordelingsvedtak må legges til grunn, og overfisket utført av den minste flåten under 15 meter må salderes på disse fartøyenes garanterte kvoter neste år. Reguleringen for 2025 må innrettes på en slik måte at vi unngår at disse fartøyene også i 2025 overfisker sin andel av kystkvoten ved at overreguleringen fjernes eller betydelig reduseres. I tillegg vil det også være naturlig å vurdere om driftsordningene for denne del av flåten er blitt for gode. Fiskebåt legger til grunn at myndighetene tar tak i dette, og at overfisket ikke urettmessig går ut over øvrige fartøy i kystgruppen ved en kollektiv reduksjon på samtlige fartøy i kystgruppen.