Kampanjen er et samarbeid med verdens største sildeprodusent Santa Bremor.
NVG-sild er av best kvalitet om høsten. Nettopp derfor er norsk høstsild råvare i hviterussiske Santa Bremor sin linje med premium sildeprodukter, «Matias». Hviterussland er allerede en stor sildespisende nasjon, og Norge eksporterer årlig rundt 15 000 tonn sild til landet. Men, som i andre markeder kreves det investeringer for å beholde konsumentene, særlig de yngre. Når Norges sjømatråd nå for første gang gjør markedsaktiviteter i Hviterussland er det med Santa Bremor og norske produsenter på laget.

Samarbeid
- Vi er glade for at vi har klart å få til et markedsføringssamarbeid med en gigant som Santa Bremor, som også er stor i Russland, Ukraina og Baltikum. Samarbeidet er en milepæl i seg selv, og med Norge-merking av Santas produkter forventer vi at det gir god oppmerksomhet om Norge i markedet. Med Norge-logoen på Santa Bremors produkter får det norske opphavet oppmerksomhet på TV, i butikk og hjemme på kjøkkenbenken, sier Ingrid Dahl Skarstein, prosjektleder for kampanjen i Norges sjømatråd.

Nøkkelaktører
Satsingen i Hviterussland er en del av et stort prosjekt for pelagisk sektor, der Norges sjømatråd og næringen jobber tett med flere ulike nøkkelaktører i markedet. I tillegg til Santa Bremor, er også Orkla i Norge, Finland, Sverige og Danmark en del av prosjektet. Fra Polen og Tyskland er sjømatprodusentene Lisner og Homann med på satsingen.
- Vi jobber tett sammen med pelagisk næring for å posisjonere norsk sild med bedrifter som virkelig kjenner og utvikler markedene, sier Jan Eirik Johnsen, bransjeansvarlig for pelagisk sektor i Norges sjømatråd.

Kjent merkevare
- Santa Bremor er en sterk aktør i Hviterussland, Ukraina og Russland. Merkevaren Matias var etablert i 1997 og er i dag det mest kjente sildeproduktet i Hviterussland, Russland og Ukraina. Vi forteller forbrukerne at Matias-produktene våre er «sild på sitt beste» og vi forventer at Norge-logoen på produktene skal gi oss enda større troverdighet som produsent, sier ansvarlig for markedsføring i Santa Bremor, Elina Olesya.

Trendy og enkelt
Havets sølv som produkt spises tradisjonelt av godt voksne, mens ungdom har vendt deg bort fra farmors silderetter. Resultatet er at konsumet av sild går ned blant unge i alle viktige sildemarkeder. Nå vil Norges sjømatråd snu trenden i samarbeid med norske eksportører og produsenten Santa Bremor. Denne uken lanseres kampanjen som skal få de unge til å velge sild. I kampanjen markedsføres det norske opphavet og ett av Santa Bremors premium produkter på hviterussisk TV. I filmen treffes et ungt og hipt par til stevnemøte. Alt de trenger er en hendig liten pakke med sild. Den er lett og åpne og passer perfekt til tapasbordet. Målet er å vise at sild er enkelt og lett å tilberede, og slett ikke så vanskelig å lage som mange av de tradisjonelle silderettene i hviterussisk matkultur.

- Reklamefilmen skal vises bredt på hviterussisk TV. Vi er veldig stolt av filmen, og forventer at den vil øke kjennskapen til og konsumet av norsk sild, sier Ingrid Dahl Skarstein.

I Polen har sildeprodusentene de siste årene laget raske og enkle sildemåltid i små forpakninger. De er lansert som lette mellommåltid, og unge har tatt dem til brystet. Resultatet er økt popularitet