Fiskeriminister Per Sandberg uttaler i en pressemelding at forslaget vil gi muligheter for bedre lønnsomhet for kystflåten, som følge av at eierne av fartøy får bedre muligheter til å tilpasse driftsgrunnlaget slik de finner mest hensiktsmessig.
 
Pådriver
Fiskebåt har vært en pådriver for å få økt kvotetaket for kystflåten, og mener at heving av kvotetakene er en viktig og positiv avgjørelse.

- Per Sandberg kommer her med en positiv og viktig nyhet for norsk fiskerinæring. Kvotetakene har stått uendret siden 2004, så det var på tide med en revisjon. Økte kvotetak vil gi bedre lønnsomhet for mannskap og rederi, økt konkurranseevne, betre råstoffbehandling og ressursutnyttelse. I tillegg gir det rom for økt fornying av flåten og reduserte miljøutslipp per kilo fanget fisk, sier Audun Maråk, administrerende direktør i Fiskebåt.

Ros til Venstre
Maråk roser også andre politikere for at det nå blir en god løsning for kystflåten.

- Vi har lenge ventet på en avklaring rundt kvotespørsmålet. Stortingsrepresentant Pål Farstad i Venstre fortjener takk for at han og partiet har bidratt til at det nå har blitt et positivt resultat, sier Maråk.

Opp til fartøyeierne
Nå blir det opp til hver enkelt fartøyeier å benytte seg av muligheten. Ifølge Sandberg vil alle få en strukturgevinst, selv om de ikke strukturerer selv. Dette fordi 20 prosent av kvoten vil gå tilbake til gruppen ved strukturering.

Spørsmålet om kvotetak var på høring i 2015 og det har derfor ikke vært en ny høringsrunde nå. Kvotetakene heves slik at sum for flåtegruppen mellom 11-14.99 meter kan samle seks kvoter per fartøy og for fartøygruppene over 15 meter kan ha til sammen åtte kvoter per fartøy.

Opprettholder skille
Skillet mellom pelagisk sektor og torskesektoren opprettholdes. Det er derfor ikke fritt fram hvilke kvoter som kan tilhøre fartøyene. For å sikre variasjon i fisket, har regjeringen satt kvotetakene til 5+1 eller 3+3 for den minste gruppen, og til 6+2 eller 4+4 for fartøyene over 15 meter.

For fartøy i den minste gruppen betyr det at de kan strukturere inntil fem ganger fartøyets grunnkvote i én av sektorene (torsk eller pelagisk), eller velge å strukturere inntil tre ganger grunnkvoten i både torskesektoren og pelagisk sektor.

Det er foreløpig ikke klart når endringen trer i kraft, men Fiskebåt legger til grunn at dette vil skje med det aller første.