- Sjømat er en av Norges viktigste eksportnæringer, og har potensiale til å bli vår sterkeste merkevare globalt. Med det nye opphavsmerket tydeliggjør vi Norge som avsender og garantist for verdens beste sjømat, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.

Larsen viser til at Norge har naturgitte forutsetninger for å levere verdens beste sjømat.

- Forskningen, forvaltingen og teknologiutviklingen er i verdensklasse. Vi har mye å være stolt av som sjømatnæring og som sjømatnasjon, sier Larsen.

Lang historie
Nordmenn har eksportert sjømatprodukter i tusenvis av år. Tørrfisken fulgte med vikingene både som proviant og handelsvare. Bacalhau da Noruega, den autentiske klippfisken, går helt tilbake til 1690-årene. I moderne tid finner man den norske laksen i 140 markeder verden over. Levende kongekrabbe sendes i dag til kresne og kvalitetsfokuserte kunder i Dubai, New York og Seoul. Fra Norge finner også skrei, torsk, sei, sild, makrell og kaldtvannsreker veien til middagsbord over hele verden.

Synlighet
Sjømatrådet ønsker at det nye opphavsmerket skal bidra til å øke synligheten og gjenkjennelsen globalt, på tvers av markeder, produkter og arter. Merket gir et tydelig signal om norsk opphav. Det nye merket skiller seg fra de fleste opphavsmerker, noe som er et bevist valg.

- Omfattende tester i våre viktigste markeder både i Europa og Asia bekreftet at vi nå har et sterkere opphavsmerke som fungerer på tvers av arter og markeder, sier Larsen.

Det er designbyrået Uniform som har utviklet det nye opphavsmerket på oppdrag fra Sjømatrådet. Merket skal skape assosiasjoner til speiling av fjell i havet, fjell, hav og horisonten som binder dem sammen.

Fakta:
- Norge er verdens nest største sjømateksportør, etter Kina
- For nær 70 prosent av konsumentene i de viktigste markedene for norsk sjømat er opphav viktig for valg av sjømat
- Norges sjømatråd administrerer opphavsmerket, som er en felles, frivillig merkeordning for hele den norske sjømatnæringen
- Sjømatrådet har fremmet opphavet til norsk sjømat gjennom det tidligere NORGE merket, som har vært en vesentlig del av omdømmebyggingen for norsk sjømat. Merket ble lansert for 17 år siden, og tiden er nå inne for revitalisering
- Norges sjømatråd har lagt til grunn omfattende analyser rundt kjennskap, verdi og oppfattelse av det tidligere NORGE-merket i arbeidet med å forme «Seafood from Norway»-merket
- Opphavsmerket benyttes av Sjømatrådets aktiviteter, samt av bransjeaktører, importører, distributører, produsenter og butikkjeder. Merket garanterer at produktet har norsk opphav
- Norges sjømatråd jobber sammen med norsk fiskeri- og havbruksnæring for å utvikle markeder for norsk sjømat gjennom markedsinnsikt, markedsutvikling, beredskap og omdømmebygging. Sjømatrådet har sitt hovedkontor i Tromsø og har utsendinger i tolv av Norges viktigste sjømatmarkeder. Sjømatnæringen selv finansierer Sjømatrådets virksomhet gjennom en lovpålagt markedsavgift. Norges sjømatråd er et statsaksjeselskap eid av Nærings- og fiskeridepartementet