Skipper og hovedeier Paul Harald Leinebø fortel at alt fungerer som det skal så langt. Turen går fint, og Leinebø rapporterer om svært varmt vær i Middelhavet:
-Vi gler oss til å komme i arktiske strøk og i fiskeri!

Nye Leinebris er bygd ved Tersan shipyard i Tyrkia, og blir et hypermoderne linefartøy. I motsetning til forrige Leinebris får nyefartøyet filetfabrikk om bord. Eiere er Leinebris AS i Herøy (52,4%) og Langøy kyst- og havfiske AS på Averøy.

Leinebris er 58,40 meter lang og 13,40 meter bred

-Med nytt og unikt utstyr og teknologi er verdens mest moderne kombinasjonsfartøy for autoline og garn, ”Leinebris”, klar for å møte fremtiden, heter den i en pressemdling fra rederiet.

Nybygget får blant annet en helt nyutviklet dragebrønnsløsning som vil være tilpasset haling av garn og line. ”Leinebris” blir dermed den første båten i verden som kan hale garn i gjennom dragebrønnen.
- Nå ser vi virkelig frem til å fiske og levere verdens beste fisk fra verdens reneste hav. Vi har fått et toppmoderne og effektivt fartøy, en kraftplugg i syv etasjer fullspekket med nyvinninger, sier et stolt rederi, som nå er på vei hjem fra Tyrkia med en splitter ny båt.
Selve båtbyggingen er gjort på Tersan i Tyrkia, med utstyr og teknologi fra norske leverandører.

Filet og råstoff av beste kvalitet
Rederiets ambisjon er å levere verdens beste linefisk fra verdens reneste hav direkte til restauranter, butikker, fish & chips-sjapper og produsenter i Norge og utlandet.

Fabrikken har en kapasitet på 50 tonn H/G-fisk (hodekappet og sløyd) og 15 tonn fileter i døgnet. ”Leinebris” vil være den første linebåten i Norge som kan tilby H/G (hodekappet og sløyd) og J-cut (japankutt) produkter i fastvekt.

- Vi kan rett og slett produsere ”fresh-frozen”-produkter etter kundenes behov og spesifikasjoner. Med den nye båten kan vi levere fra hav til fat