Fiskebåt understreker samtidig at det også er viktig at den større kystflåten blir omfattet av ordningen. Kystflåten står overfor de samme utfordringer som havfiskeflåten i forhold til framtidig strukturering, og det vil være urimelig om de blir utelatt fra en slik midlertidig driftsordning, heter det i høringsuttalelsen fra Fiskebåt.

I notatet blir det videre vist til at mange av rammebetingelsene for flåten nå er oppe til vurdering. Dette gjelder ikke minst Eidesen-utvalgets forslag om et nytt kvotesystem og en tidsubegrenset sammenslåingsordning. Næringen avventer en politisk avklaring rundt disse spørsmålene, og det er også bakgrunnen for at den langsiktige tilpassingen av kapasiteten i fiskeflåten har stoppet opp de siste årene.

Kortsiktig
Departementet understreker at dette skal være en kortsiktig ordning som faller bort når nytt kvotesystem er på plass, og foreslår at ordningen opphører 31. desember 2020. 

Fiskebåt er opptatt av at etableringen av en midlertidig driftsordning ikke forsinker den politiske prosessen med å avklare premissene for et nytt kvotesystem og en ny langsiktig strukturordning for fiskeflåten. Fiskebåt mener at en politisk avklaring av et fremtidig kvotesystem og strukturordning må være avklart i løpet av 2019.

Klimastrategi
Fiskebåt har lagt en ambisiøs strategi for å redusere klimagassutslippene fra fiskeflåten frem mot 2030. Fiskebåt mener at effektive strukturordninger vil være et viktig element for å nå målsetningene om å redusere klimagassutslippene fra fiskeflåten, sammen med økt lønnsomhet og fornying av fiskeflåten. Fiskebåt mener at etableringen av en midlertidig driftsordning vil være i tråd med denne klimastrategien.

Fiskeriminister Per Sandberg har bestemt seg for å trekke forslaget om midlertidig driftsordning. Fiskebåt synes det er underlig at dette blir gjort, før saken har vært behandlet i Fiskebåt og Fiskarlaget.

Les hele høringsdokumentet på lenken under artikkelen