For første gang siden verdens største sjømatmesse åpnet dørene, satser brorparten av autolinerederiene på å vise frem det unike produktet og den enestående kvaliteten som linebåtene produserer.

- Det er kjempegøy at flåten er positiv og støtter opp om prosjektet. Vi har alle sammen et brennende engasjement for linefisk, og vi synes den fortjener mer oppmerksomhet. Sjømat-Norge er så mye mer enn bare laks og skrei, sier initiativtakerne bak prosjektet, Lisa Leinebø Pinheiro og Daniel Harbo Pinheiro.

Til daglig jobber de i administrasjonen til Leinebris og rederiets salgsselskap PHLservice. De ønsker at standen skal være med å løfte linefisken ut i markedene, og de presiserer at standen er for alle rederiene.

- Uavhengig av hvilken øy man bor på, om det er nord eller sør for Stadt, eller om man fisker med et blått eller rødt fartøy har vi én ting til felles: Vi har alle en båt, fisker med krok, og har et produkt som er unikt. En linefanget sjøfryst torsk er den beste fisken på den nordlige halvkule, og det må verden få vite, ivrer de.

Duoen håper at prosjektet kan vokse med årene, og at man på sikt kan øke antall kvadratmeter og investere i mer utstyr. For eksempel håper man å kunne få ned frysedisker for å vise frem fresh frozen H&G-fisk og fileter.
Brorparten av autolinerederiene har takket ja til å være med på standen. De få rederiene som har valgt å stå utenfor synes imidlertid at initiativet er godt og at flåten trenger mer promotering.

- Vi håper de blir med neste år. Vi er en liten linefamilie, og skal det være liv laga for lineflåten er det viktig at alle står sammen, sier de.
De norske salgslagene Norges Råfisklag, Surofi og Vest-Norges Fiskesalslag er svært positive og har gitt uttrykk for at de ønsker å støtte prosjektet.

Sjømatmessen i Brussel går av stabelen 21 til 23 april i år, og satsingen på autolineflåten har sikret seg plass på det norske standområdet i hall 5, stand 5-313