Kampanjen er rettet mot de som er mellom 18 og 40 år, for det er et tydelig skille mellom de unge voksne, og de som er eldre.

- Det er hos den yngre befolkningen vi må sette inn støtet for å snu trenden. Vi må få yngre forbrukere til å spise sjømat oftere fordi de har lyst og ikke av plikt, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.
 

Derfor spiser yngre mindre 

Årsakene til nedgangen i sjømatkonsumet er sammensatt. I tillegg til generasjonseffekten føler yngre forbrukere et sterkt press til å spise fisk. Fordi det er sunt. Men mange synes fisk er kjedelig. Fisken er et pliktmåltid som kun smaker god samvittighet. Yngre forbrukere assosierer fisk med hverdag, mens sjømat er til helg og spesielle anledninger. 

Larsen forklarer at mange vet for lite om hvordan de skal tilberede sjømat i det daglige og tenker ofte tradisjonelt.
 

Felles løft

I fjor signerte norske myndigheter, sjømatnæringen og dagligvarehandelen en intensjonsavtale om å jobbe for å øke sjømatkonsumet med 20 prosent innen 2021.

Sjømatrådet skal bidra til å nå målet om økt sjømatkonsum gjennom kampanjen «3 i uka». Gjennom kampanjen skal få sjømaten høyere opp i bevisstheten hos konsumentene.

- Vi vil vise et større spekter av sjømatprodukter og inspirere til å velge sjømat i en travel hverdag, sier Larsen.

 

Fakta om sjømatkonsumet:

  • Fra 2016 til 2017 har nordmenns konsum av sjømat falt med 13 prosent. Siden 2012 har konsumet falt med hele 24 prosent. 
  • Nedgangen er størst blant dem under 34 år, der fallet i sjømatkonsumet er på 59 prosent siden 2012.
  • Fisk utgjør i dag 8,5 prosent av middagskonsumet. Potensialet er størst blant dem som bor alene og er under 30 år.
  • Ifølge kostholdsrådene fra Helsedirektoratet bør hver nordmann spise 300-450 gram ren fisk hver uke. Dette tilsvarer to til tre middagsporsjoner og noe fisk til pålegg ukentlig.
  • Ungkostundersøkelsen viser at en gjennomsnittlig 8. klassing spiser mer godteri enn fisk og fire ganger så mye kjøtt som fisk. En norsk 8. klassing spiser rundt 168 gram fisk per uke.
  • Fisk er sunt (kilde til blant annet omega-3-fettsyrer, vitamin D og jod) og minker risikoen for hjerte og karsykdommer.
  • Fisk er mer klimavennlig enn kjøtt.
  • Det finnes sjømat for enhver smak.
     

(Kilder: Norges sjømatråd, Helsedirektoratet, Sintef og undersøkelsen Ungkost)